Smalsporede industribanelokomotiver
Aktive emner Medlemmer Kalender Søg |
|
| |
| Nedlagte industribaner | |
Emne: Bornholm, Rabækkeværket (3 billeder & ?) |
|
| Forfatter | Besked |
|
Niels Munch
Groupie
Medlem siden: 27 February 2009 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 18 |
![]() Emne: Bornholm, Rabækkeværket (3 billeder & ?)Sendt: 14 July 2010 kl. 19:16 |
|
Hej alle,
Nogen industribanekender er jeg på ingen måde og er derfor glad for den hjælp, Smalspors Forum kan give!
I anden gymnasieklasse gennemførtes den obligatoriske geologi-exkursion til Bornholm, hvor vi bl.a. besøgte Rabækkeværket med den store kaolingrav ved Knudsker. Kaolingravningen var efterhånden begrænset, og ejeren, Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik, benyttede også værket til andre formål.
Jeg tog følgende 3 billeder af henstillede lok ved Rabækkeværket:
![]() ![]() ![]() Alle fotos er optaget den 26. september 1962, og mine spørgsmål er følgende:
- Da værket havde sidespor til DBJ antager jeg, at der også på værk og i grav anvendtes meterspor. Er det rigtigt?
- Hvad kan oplyses om lokomotiverne? Undervognen virker gedigen og standardiseret, hvorimod førerhusene er det rene "skurbyggeri".....
- Jeg har ingen fotos fra værk og lergrav i Hasle; men der gik en 3,5 km bane mellem fabrikken og Hasle Havn. Var den evt. også metersporet?
I denne film fra TV 2/Bornholm er bl.a. et klip (07:28) med kørsel på havnebanen med et særpræget lok:
Bedste hilsener
Niels
|
|
IP-adresse registreret |
|
|
||
Skift forum |
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |
|